Gezien de ontwikkelingen in de markt is het essentieel dat de wervingsfunctie van een organisatie op orde is. Hieronder staan 13 basisvragen om dit te checken. Als je de vragen allemaal positief kun beantwoorden, kost het je waarschijnlijk minder moeite om je vacatures naar behoren te vervullen. Oók in deze krappe arbeidsmarkt.
- Is er een actueel overzicht van de doorlooptijden per vacature en per functie? Hoe lang duurt het voordat een kandidaat wordt aangenomen, en begint?
- Kan een recruiter per vacature direct vertellen hoeveel kandidaten er nog in de pipeline zitten?
- Staan in je vacatures de contactgegevens van één of meerdere contactpersonen?
- Is het algemene nummer van de recruitmentafdeling goed bereikbaar? Is de genoemde contactpersoon ook buiten kantoortijden beschikbaar en belt hij/zij doorgaans binnen 2,5 uur terug? Of heb je een chatbot actief op je recruitmentsite, die 24/7 antwoord op vragen van kandidaten kan geven?
- Hoe lang moeten sollicitanten na het sollicitatiegesprek wachten op een besluit? Is de interne procedure ten aanzien van de formatie of het budget altijd rond voordat er gesprekken gevoerd worden?
- Worden sollicitanten op tijd afgemeld, als ze het niet geworden zijn? En verwijst de betrokken recruiter daarvoor níet door naar een collega?
- Hebben de hiring managers met openstaande vacatures (vast of flex) hun LinkedIn-profiel op orde?
- Begrijpt de (eventueel externe) recruiter de business en de cultuur van het bedrijf? Kan de recruiter de vraag beantwoorden waarom mensen bij het bedrijf werken?
- Bij meer dan 50 vacatures per jaar; is er specifiek iemand verantwoordelijk voor het organiseren en inplannen van de sollicitatiegesprekken?
- Spreken de recruiters de hiring managers ook over zaken die niet gebonden zijn aan openstaande vacatures? Zijn de recruiters proactief, weten ze wat er speelt op een afdeling en doen ze af en toe navraag over eventuele toekomstige vacatures?
- Weten de recruiters exact of en zo ja, welke werving- en selectiebureaus de hiring managers inschakelen en voor welke vacatures?
- Als je een vacature googlet, in combinatie met de naam van een bedrijf, staat de vacature dan minstens drie keer in de bovenste 5 zoekresultaten?
- Is voor cruciale en schaarse functies proactief een netwerk opgebouwd met mensen die in de toekomst wellicht voor het bedrijf kunnen werken? En wordt met hen ook regelmatig contact onderhouden?
Geef een reactie