Geen intern draagvlak. En niet voldoende denkwerk vooraf. Dat zijn de twee grootste valkuilen bij implementatie van een MSP, zegt Bertrand Prinsen.
Een Managed Services Provider lijkt een mooie manier om je inhuur centraal te regelen en je tegelijk te ontzorgen van alle administratie en alle ‘gedoe’ er rond omheen. En dat kan ook het best zijn, zegt Bertrand Prinsen, partner bij Labor Redimo. Maar toch ziet hij in de praktijk nog te vaak dat organisaties een MSP inschakelen, zonder dat ze goed erover hebben nagedacht waarom ze dat precies willen en welk probleem ze ermee oplossen.
Het kan ook ‘nee’ zijn
‘Je moet altijd eerst naar je eigen organisatie kijken’, adviseert hij daarom aan iedereen die overweegt een MSP in te zetten. ‘Is het wel gewenst om alle aanvragen voor de inhuur van externen centraal te verzamelen, uit te zetten en af te handelen? En als je die vraag met ‘ja’ hebt beantwoord, is de volgende vraag: gaan we dat dan zelf doen? Of gaan we het uitbesteden? Dat is een strategisch vraagstuk. Het antwoord kan ook heel goed ‘nee’ zijn. Als je bijvoorbeeld vaak profielen zoekt die van cruciaal belang zijn voor je primaire proces, is het goed denkbaar dat je liever de regie in eigen hand houdt.’
In- of externe inhuurdesk
Organisaties die zelf de regie willen houden, organiseren dat dan meestal via een zogeheten inhuurdesk. Bij uitbesteding zorgt de MSP voor zo’n inhuurdesk, maar dan extern. ‘Zij zoeken dan voor die organisatie naar partijen die geschikte kandidaten kunnen leveren, via voorkeursleveranciers of met een open marktbenadering.’
Veel vragen te beantwoorden
Afhankelijk van de behoefte kan zo’n MSP een organisatie allerlei werk uit handen nemen. Van de eerste communicatie met de arbeidsmarkt tot de onboarding en de hele contractafhandeling. Daarbij zijn heel wat vragen aan de orde, legt Prinsen uit. ‘Het loont om vooraf heel goed na te denken: wat voor dienstverlening willen we? Wat kun je zelf goed? En wat kan een externe partij misschien beter? Wil ik het inhouse organiseren? Of is buiten de deur ook goed? Moet de MSP-partner ook zelf een vendor management systeem aanleveren? Wil ik het voor alle doelgroepen regelen? Of alleen voor een speciale groep? Welke partijen zijn mogelijke leveranciers van kandidaten? En welke pricing-modellen kies je?’
Supplier of customer funded
Met name die laatste vraag zorgt vaak voor verwarring, weet Prinsen uit de praktijk. ‘Sommige MSP’s zeggen dat ze supplier funded zijn. Dat leggen ze zo uit dat het de opdrachtgever dan niets kost, maar dat ze betaald worden door de leverancier. Maar dat kan natuurlijk niet; het kost je altijd wat, linksom of rechtsom. Een opslag op een tarief, het customer funded-model, is naar leveranciers toe veel eenvoudiger dan een supplier funded-model.’ Dat laat onverlet dat als de huidige tarieven niet marktconform zijn, dat je dan samen met je MSP hierop actie kunt ondernemen.
Een tweede valkuil
Naast het overhaast invoeren van een MSP ziet Prinsen in de praktijk vaak nog een valkuil: te weinig intern draagvlak. Het is een valkuil die nauw met de eerste samenhangt, merkt hij. ‘Dan heeft een stafafdeling – vaak inkoop, soms ook HR – bedacht dat het moet gebeuren. Daar zijn ze dan maanden mee bezig, en dan – hup – ineens is het er. Maar dan moet je het ook nog intern verkopen, en krijg je meteen enorme weerstand. Dan gaan hiring managers bijvoorbeeld alles eraan doen om eromheen te werken.’
De business er niet bij betrekken noemt Prinsen zelfs ‘de grootste fout die je kunt maken’. ‘Als je niet van tevoren goed uitzoekt waar de behoefte écht zit, en dan pas afweegt hóe je daarmee omgaat, dan gaat het mis.’
Juist in de krappe arbeidsmarkt
Juist in de huidige – krappe – markt is het belangrijk om je daarvan bewust te zijn, benadrukt Prinsen. ‘Als je een MSP inschakelt, en je laat hen alles bepalen, dan creëer je daarmee wel een machtspositie. Daar hebben organisaties vaak wel spijt van, weet ik. Ze vergeten dan soms dat het moeilijk wordt om bedrijfskritische rollen binnen te halen. Wij hanteren in onze adviestrajecten hiervoor een functieanalyse-matrix, waarin we vooraf proberen dat probleem in te schatten en te kijken hoe dat opgelost kan worden.’
Op essentiële rollen moet je regie houden
En dat is juist in de huidige arbeidsmarkt van belang, wil hij maar zeggen. ‘De regie op de instroom van essentiële rollen in je organisatie kun je niet buiten leggen. Dat moet je ook niet willen. Anders ga je echt de bietenbrug op. Je kunt niet tegen een MSP zeggen: hier is de sleutel, klaar. Als je een partner hebt gevonden, dan begint het pas. Een MSP kan je veel werk uit handen nemen, maar je zult er zelf wel regie op moeten blijven houden.’
Geef een reactie