Hoe je voorkeurswerkgever wordt om je grootste ambities te kunnen realiseren

.

Over Royal Schiphol Group

Iedereen in Nederland kent Schiphol. Deze luchthaven heeft veel aanzien binnen de internationale luchtvaartbranche. Naast werkgever en exploitant van luchthavens, is Royal Schiphol Group al meer dan honderd jaar een belangrijke luchtvaart innovator. Haar luchthavens zijn een motor van de economie. Dat brengt flinke verantwoordelijkheden met zich mee. Niet alleen richting eigen medewerkers en medewerkers van de bedrijven op de luchthaven, alsook ook voor reizigers, omwonenden en het milieu. Met haar strategie laat Royal Schiphol Group zien hoe zij dit doet.

De werkgever Royal Schiphol Group

Royal Schiphol Group gaat uit van jouw talenten en persoonlijke ontwikkeling. Je bepaalt zelf hoe je carrière verloopt en je werkt om te leren én om waarde toe te voegen. Komen onze toekomstplannen overeen met die van jou? Ontdek ons dan als dé hub binnen jouw loopbaan!

Een van de grootste ambities van Royal Schiphol Group is om zich, vanuit deze Employer Promise samen met het beste talent uit de arbeidsmarkt, te ontwikkelen tot Europe’s preferred Airport. In 2019 moest ze grote aantallen professionals op tientallen vakgebieden ‘verleiden’ om bij zich te komen werken. Een hele uitdaging!

Oplossing: digitaal waar dit kan en met menselijke impact waar het moet

Labor Redimo heeft, met deze uitdaging voor ogen, begin 2018 een compleet nieuw candidate centric (digitaal) recruitmentproces ingericht, aanbesteed en ingevoerd.

Deliverables:

  • Meerjarig en financieel stevig onderbouwde Business Case verankerd in de organisatie, door een gedragen change management-aanpak
  • Straight-through processing: van awareness creatie, vergroten van organisatie aantrekkelijkheid, job oriëntatie, vacature informatie, formatieplaats autorisatie tot en met het ontvangen van het digitaal opgesteld arbeidsvoorwaardelijk voorstel.
  • Candidate centric recruitment, dankzij een nieuw Talent Acquisitie Platform en Candidate/HR Analytics Dashboard (Endouble)
  • Applicant Tracking Systeem (ATS/Hireserve), online recruitment/job marketing & sales aanpak (onderaannemer Vonq), Employer/Talent Branding strategie en uitvoering (o.a. Wenneker).
  • Last but not least hebben we dit zichtbaar gemaakt met de authentieke bijdrage van maar liefst 200 Schiphol medewerkers met quotes en video’s!

Doelstellingen en resultaten

  • Inrichting van een candidate centric (digitaal) recruitmentproces, rekening houdend met wet-, en regelgeving.
  • Vergroten van het bedrijfsresultaat door het aannemen van “out-performers”.
  • Vergroten (employer) brand / aantrekkelijkheid als werkgever.
  • Inzicht en grip op het wervingsproces (in de toekomst zowel vast en flex lees integrale werving).
  • Meetbaar maken en optimaliseren van:
    • Kwalitatieve / duurzame hires
    • Vacature-vulgraad
    • Time to hire
    • Cost per hire
    • Voorkomen onnodige externe inhuur √.

Programma: in samenwerking met de opdrachtgever sterk in succes behalen

Advies

  • Uitwerken strategisch advies, inclusief meerjarige Business Case
  • Strategische keuze/besluit door directie
  • Nadere invulling strategie en uitvoering vanuit HR samen met Business, Finance, Procurement, IT, Digital & Innovation, Corporate Legal en Corporate Affairs onderdelen Communicatie en Branding

Aanbesteding en contractmanagement

  • Voorbereiden en uitvoeren van meerdere (EU) aanbestedingen
  • Contractmanagement: o.a. opstellen SLA/KPI’s & beleid contractuitnutting

Programma aanpak en inrichting

  • Opstellen & aansturen optimalisatie Recruitment SNBV programma vanuit een Candidate Centric recruitment aanpak, o.a. marktonderzoek en klantfocusgroepen
  • Programma kostenbeheersing inrichting

Change-management & communicatie

  • Change management met onder andere multidisciplinaire teams
  • Opstellen en uitvoeren strategisch communicatieplan

Bedrijfsvoering & procesinrichting

  • Inrichting en implementatie Recruitment Desk als nieuwe afdeling

Data & Analytics

  • Inrichting en implementatie HR/Recruitment Analytics Dashboard(ing). Onder andere continue verbetering candidate experience en voorspellende HR data genereren door inzicht in data

Talent Acquisition technologie

  • Design & inrichting Recruitment Talent Acquisitie platform en ATS. Zoals candidate persona’s opstellen, candidate journey mapping & experience verbetering (o.a. candidate feedback tool), talentpools en candidate relationmanagement
  • Voorbereidingen keuze en implementatie add on applicaties ATS. Waaronder agendabeheer, preselectie en cultuur & mentality widgets

IT & Digitalisering

  • Design & inrichting van Straight-Through Processing
  • Integratie in IT landschap & IT projectmanagement o.a. design en bouw van meerdere interfaces voor STP, SSO en SCIM

Employer/Talent Branding

  • Employer/Talent Branding strategie en uitvoering inclusief Candidate & Employee Value Proposition. Waaronder design recruitmentproces en recruitment content creatie, zoals video’s.
  • Job marketing & sales strategie en uitvoering. Zoals social media promotie, Google advertising campagnes, integratie Glassdoor reviews en eerste activatie earned & owned media content creatie en event management

Referral Recruitment

  • Opstellen inkoopstrategie en concept aanbesteding van techniek voor de uitvoering van eigen Referral Recruitment programma, inclusief Employer Branding campagne

Total Workforce Management

  • Eerste organisatie verkenning en voorbereiden van keuzes en implementatie van Total Workforce Management (TWM) in samenwerking met Corporate Finance.
  • Mede opstellen programma van eisen voor TWM binnen het Digital Finance Program en invoering (digitale) formatieplaats autorisatie binnen het recruitment proces

‘Na de succesvolle start van de Workforcedesk (organisatie inhuur externen) heeft Labor Redimo op soortgelijk wijze ook een programma ontwikkeld voor de opzet en implementatie van de Recruitmentdesk binnen Schiphol. Met deze afdeling organiseert Schiphol de werving van vast personeel. Vanuit een heldere en onderscheidende visie is dit programma opgesteld. Met als doel het neerzetten van een geheel nieuw future state ingericht recruitment proces, waarbij de kandidaat centraal staat. Dit alles zorgt ervoor dat de beste kandidaat uit de markt op een moderne en optimale klantgerichte manier bewust voor Schiphol als voorkeurswerkgever kiest.

Op gedreven en betrokken wijze is er zowel een ander ATS-systeem als een geheel nieuw aansprekend Talent Acquisitie Platform (o.a. werken-bij-site en data analytics dashboard) aanbesteed, geselecteerd en geïmplementeerd. Labor Redimo adviseert daarbij niet alleen, zij zorgt binnen de uitvoering van het programma ook voor een perfecte afstemming met alle interne- en externe stakeholders.

Dankzij de door haar opgestelde en goed onderbouwde financiële business case, kan Royal Schiphol Group met benodigde focus en aandacht de komende jaren al haar Recruitment ambities mogelijk maken.

De combinatie van het beschikken over een onderscheidende visie op het recruitment vak en employer branding, de gewenste Finance en IT-kennis & expertise en tevens uitstekend programma management skills maakt Labor Redimo een complete, betrouwbare strategische partner in business. Een partner die het mogelijk maakt om meetbare bedrijfsresultaten te behalen.

Bas Simons, Senior Manager HR Advice & Workforce , Royal Schiphol Group

Adviseurs Labor Redimo

Maggie Ammerlaan en Gabry van Beek hebben Royal Schiphol Group van advies, aanbesteding tot en met implementatie geadviseerd en ondersteund. Maggie is Senior Adviseur Total Workforce Management en eindverantwoordelijk Programma Manager vanuit Labor Redimo. Gabry was betrokken bij dit programma als Senior Adviseur Recruitment vanuit Labor Redimo. Het programma is succesvol uitgevoerd in nauwe samenwerking met Royal Schiphol Group medewerkers.

Optimaliseren-werving-van-personeel-en-inhuur-externen

Maggie Ammerlaan, Programma Manager

Optimaliseren-werving-van-personeel-en-inhuur-externen

Gabry van Beek, Senior Adviseur Recruitment

.

Onze specialisten